Ako prirodzeným spôsobom zvýšiť tvorbu materského mlieka

Trápi vás neistota, či máte počas doby dojčenia dostatok materského mlieka? Predovšetkým ak si pripadáte vyčerpaná a unavená a dieťa nikdy neprestáva plakať, zmocňujú sa vás pochybnosti. Tie potom dokážu vyvolať reťazovú reakciu. Keď sa cítite vystresovaná a unavená, čo skutočne môžete byť, začnete si robiť starosti, že sa dieťa dosť nenasýti. Tým sa zvýši vaša úzkosť a stres, čo má negatívny dopad na tvorbu mlieka. Chápeme, že prvé mesiace s dieťaťom sú najcennejšie. Chceme vám preto pomôcť dosiahnuť to, aby ste ich obaja prežili čo najpríjemnejšie, takže čítajte ďalej.

Keď nie je tvorba mlieka dostatočná

Ak vaše dieťa priberá len na základe dojčenia, znamená to, že dostáva dostatok mlieka. Na druhej strane, ak je dieťa veľmi spavé a potrebuje pomoc pri budení, chudne a má stolicu len zriedka, je múdre sa uistiť, či dostáva dostatok mlieka.

Stres môže byť jedným z faktorov, ktorý dokáže spôsobiť, že bude tvorba mlieka nedostatočná. Ako čerstvá mamička toho musíte zvládnuť skutočne veľa. Musíte mať trpezlivosť so sebou aj s dieťaťom. Keď postupne získate viac sebavedomia čo sa týka dojčenia, bude vaše dieťa prospievať a obaja budete šťastní. Vo všeobecnosti platí, že s druhým dieťaťom bývajú matky omnoho uvoľnenejšie a viac v pohode. Aj vyčerpanie môže mať negatívny vplyv na tvorbu mlieka.

Ako zvýšiť tvorbu materského mlieka

Dôležitou otázkou je, čo počas obdobia dojčenia jesť pre zaistenie optimálnych podmienok pre dostatočnú tvorbu mlieka. Nech budete po pôrode a počas doby dojčenia jesť čokoľvek, bude to mať vplyv na množstvo mlieka, ktoré budete mať, a bude to priamo ovplyvňovať vaše dieťa. Jedným z najlepších spôsobov ako zvýšiť tvorbu mlieka, je pokračovať v dojčení. Dojčenie stimuluje príslušné nervy a pomáha vytvárať v prsníku viac mlieka. Zatiaľ čo dieťa pije, vaše telo vysiela signál požadujúci ďalšiu tvorbu mlieka.

Kľúčom k zvýšeniu tvorby mlieka je časté odoberanie mlieka z prsníkov, takže sa medzi jednotlivými kŕmeniami nahromadí menej mlieka. Naša rada znie:

  • Dojčiť často a efektívne, najlepšie každé dve hodiny,
  • Zaistiť pre dieťa správnu polohu, aby ste boli obaja v pohodlí,
  • Venovať dojčeniu potrebný čas a zaistiť si preň vhodný priestor,
  • Niekoľko dní, ak je to možné, nerobiť nič iné, len sa starať o seba a dieťa,
  • pri dojčení vždy striedať strany, nezabudnite, že všetci máme niektorú stranu obľúbenejšiu,
  • Ďalšou vecou, ktorú môžete urobiť, je doplniť do svojej stravy potraviny, ktoré tvorbu mlieka podporujú. Snažte sa jesť čo možno najzdravšiu stravu a vyberajte tiež s ohľadom na krátku dobu prípravy,
  • Dojčenie vás bude stáť mnoho energie. Nezabudnite, že je dôležité jesť pravidelne a dostatočne. Jedzte toľko, aby ste bola schopná kŕmiť svoje dieťa.

Vyjdite z bludného kruhu

Čerstvé mamičky majú občas s dojčením problémy. Ak je to váš prípad, nie ste v tom rozhodne sama a už vôbec nejde o žiadne zlyhanie. Dojčenie by nemalo byť bolestivé. Dôležitá je správna poloha dieťaťa pri prsníku. Nechajte sa poučiť od poradkyne pre dojčenie alebo od pôrodnej asistentky. Laktácia je hormonálna záležitosť. Keď ste v strese alebo cítite dokonca úzkosť, vaše telo vytvára adrenalín, ktorého účinok potom preváži nad prolaktínom a tvorba mlieka sa môže spomaliť.

Ak dojčíte, snažte sa mať dostatočný príjem tekutín. Aj správna hydratácia bude napomáhať tvorbe mlieka. Ak ide o to, čo piť, je najvhodnejšia voda, bylinkový čaj alebo feniklový čaj . Dobré je zvyknúť si vždy sa napiť v rámci prípravných úkonov pred dojčením. Nečakajte, kým dostanete smäd. To je až posledný krok, ktorým sa vás telo snaží upozorniť na dehydratáciu.

Nehanbite sa požiadať o radu iné mamičky. Napríklad svoji vlastnú mamičku, sestru, známu, ktorá má už tri deti alebo dobrú priateľku, ktorej synček tak pekne prospieva. Určite vám, čerstvej mamičke, ktorá si nie je istá, ako dobre dojčenie zvláda, ochotne pomôžu. Prípadne si nájdite ďalšie odborné rady o dojčení a váš život bude ľahší pre vás aj vaše dieťa.