Ako zvýšiť tvorbu materského mlieka

Ak vám robí starosti otázka, či máte dosť materského mlieka pre uspokojenie potrieb dieťaťa, môže vám pomôcť vedomie, že tieto pochybnosti nemáte sama. Túto otázku si kladie mnoho matiek na celom svete. Ak vaše dieťa stále priberá na hmotnosti, má dostatočný počet mokrých plienok za deň a aj črevá pracujú každý deň tak, ako majú, ak máte prsníky po kojení ľahšie a mäkšie, dieťa pravdepodobne dostáva práve toľko mlieka, koľko potrebuje. Ak však máte akékoľvek otázky či obavy, neváhajte sa porozprávať so svojím lekárom alebo s poradkyňou pre kojenie. Nižšie uvádzame tipy, čo máte robiť, aby ste zvýšili tvorbu materského mlieka, ak sa domnievate, že vaša tvorba nie je dostatočná, prípadne len na prevenciu možných problémov.

Prvá vec, na ktorú treba pamätať, ak ide o tvorbu materského mlieka, je súvislosť jeho tvorby s „dopytom“: čím viac kojíte, tím viac mlieka sa vytvára. Kojte vždy, keď vaše dieťa začne prejavovať príznaky hladu (zvýšená aktivita, hľadanie prsníka alebo pohyby pier), a to dlho predtým, než začne plakať. Nesnažte sa zavádzať pravidelný rozvrh kojenia, skôr sa spoliehajte na vnútorné hodiny dieťaťa, ktoré vám vždy presne povedia, kedy a ako dlho treba kojiť. Tiež sa vyskytnú dni, keď zistíte, že sa vaše telo musí prispôsobiť zmene potrieb dieťaťa. V týchto dňoch bude dieťa nepokojnejšie, vzrušenejšie a bude sa chcieť kojiť viac. Po 2 až 3 dňoch sa všetko vráti do normálneho stavu, vaše telo sa prispôsobí a dieťa bude opäť pôsobiť spokojne. Také dni sa počas prvého roku budú vyskytovať pravidelne, často súbežne s ďalšími významnými skokmi vo vývoji dieťaťa. Skúste si počas týchto dní nájsť chvíľky na dostatočný odpočinok a nechajte dieťa, nech sa kojí tak často, ako potrebuje. Ak dieťa nepriberá na hmotnosti tak rýchlo, ako si želáte, prípadne ak je kojenie bolestivé, môže byť problémom chybné prisatie. Požiadajte o pomoc poradkyňu pre kojenie, priateľku alebo príbuznú so skúsenosťami s kojením. Správne prisatie umožní dieťaťu účinne sa kojiť a bude chrániť vaše bradavky pred poranením a bolesťou.

Tvorbu mlieka môžete stimulovať tiež jeho odsávaním medzi kojeniami. To býva potrebné len vtedy, keď vaše dieťa nepriberá na hmotnosti alebo nemá dosť mokrých plienok.

Ak je to možné, nedávajte dieťaťu náhradu materského mlieka. Dôvodom je závislosť tvorby materského mlieka od jeho „odberu“. Ak bude vaše dieťa piť náhradu materského mlieka, bude sa menej kojiť, čo potom povedie k zníženiu tvorby materského mlieka. Tiež sa vyhnite používaniu cumlíkov či fľašiek skôr, než si dieťa na kojenie dobre zvykne, pretože cumlíky môžu svojou podobou s bradavkou dieťa miasť, čo môže viesť k tomu, že bude kojenie odmietať.

Počas kojenia môže pomôcť tiež jemná masáž prsníkov. Tá síce nemá vplyv na množstvo tvoreného mlieka, ale napomáha otvoreniu mliekovodov a podporuje tok mlieka.

Niekedy vás môže upokojiť, keď dieťa pred kŕmením i po kŕmení odvážite. Pamätajte však, že na začiatku je množstvo mlieka, ktoré dieťa vypije, vždy veľmi malé.

Vedci nedošli k žiadnym záverom čo sa týka tvrdenia, že niektoré potraviny môžu mať vplyv na tvorbu mlieka, takže akékoľvek také tvrdenia berte s rezervou. Medzi potraviny, o ktorých sa traduje, že zvyšujú tvorbu mlieka, patria niektoré semená (napríklad senovka grécka, fenikel, rasca, sezam či kôpor), cesnak, špenát, čaj z bazalky posvätnej, šošovica, orechy a sušené ovocie, ovos a ovsená kaša, benedikt lekársky, zázvor a mrkva.

Ak sa rozhodnete s niektorými z týchto receptov experimentovať, pamätajte, že ich treba aplikovať v rozumných dávkach a len ako súčasť zdravej a vyváženej stravy. Skôr ako sa pustíte do užívania akýchkoľvek doplnkov či byliniek, poraďte sa radšej so svojím lekárom.

Ďalšou bežnou príčinou zníženej tvorby mlieka môže byť stres. Skutočnosť, že máte novorodenca, je veľmi stresujúca. Dajte teda sebe i svojmu dieťaťu nejaký čas na rozvíjanie vzájomného puta a odpočívajte. Ak je to možné, obmedzte svoje povinnosti na minimum, je žiaduce stráviť prvé dni po pôrode s dieťaťom. Nemusí vám pripadať nevhodné požiadať priateľov alebo rodinu o pomoc. Pre kojenie si doma nájdite najpokojnejšiu a najtichšiu miestnosť. Tým pomôžete sebe i dieťaťu sa uvoľniť a sústrediť na kojenie. Predovšetkým počas dní, keď si vaše telo musí zvykať na nové potreby dieťaťa, prípadne keď je dieťa ufňukané a plačlivé, môže pomôcť porozprávať sa s inými matkami, ktoré s deťmi podobným obdobím prešli. Uznanie a porozumenie vám pomôže takým obdobím ľahšie prejsť.