Čo je uvoľňovací reflex, ku ktorému počas dojčenia dochádza?

Keď dojčíte svoje dieťa, vylučujú sa vo vašom tele hormóny, ktoré spôsobujú, že sa mlieko uvoľňuje smerom ku kanálikom za vašimi bradavkami. Ide o tzv. „uvoľňovací reflex“. Tento reflex pôsobí pri každom dojčení a spôsobuje, že je mlieko pripravené tiecť.

Ako dlho trvá spustenie uvolňovacieho reflexu?

Uvoľňovací reflex predstavuje prirodzený a automatický jav. Keď dojčíte prvýkrát, môže spustenie reflexu trvať niekoľko minút, postupne ale telo dosiahne väčšiu efektivitu a uvoľňovací reflex sa začne spúšťať už za pár sekúnd.

Niekedy sa môže uvoľňovací reflex spustiť v reakcii na plač dieťaťa. U niektorých matiek môže stimulovať uvoľňovací reflex dokonca aj plač iných detí.

Ako poznám, že prebieha uvoľňovací reflex?

Keď prebieha uvoľňovací reflex, môžete vnímať niektoré (alebo všetky) nasledujúce fyzické vnemy:

  • Niekoľko sekúnd až niekoľko minút potom, čo začnete dojčiť, môžete pocítiť určité brnenie alebo „mravenčenie“. Začne v oblasti podpazušia a potom sa premiestňuje smerom k prsníku a dolu do prsníka;
  • Striekanie alebo odkvapkávanie mlieka z druhého prsníka;
  • V prvých dňoch po pôrode sa môžu vyskytnúť aj kŕče maternice. Hormón, ktorý je spojený s uvoľňovaním mlieka (oxytocín), totiž spôsobuje aj sťahovanie maternice. Aj dojčenie je totiž súčasťou procesu napomáhajúceho vráteniu maternice do pôvodnej veľkosti.

Je možné uvoľňovací reflex nejako stimulovať?

Pre podporu procesu uvoľňovania mlieka môžete vyskúšať nasledujúce tipy:
  • Dojčite v pokojnom prostredí, kde vás nič nebude rušiť.
  • Pripravte sa na dojčenie jemným masírovaním prsníkov. Masáž prsníkov pomáha stimulovať uvoľňovací reflex a predchádzať zablokovaniu mliečnych kanálikov, ktoré môže viesť k závažnejším problémom. Umyte si ruky a masírujte prsník vždy opačnou rukou. Masáž začnite v oblasti podpazušia, postupne potom prechádzajte dopredu.
  • Ak máte problémy s uvoľňovacím reflexom, skúste sa nakloniť dopredu a nechať prsníky visieť dolu. Pri tom naplno pocítite ich hmotnosť. Potom nimi jemne zahúpajte z boka na bok.
  • Poláskajte sa s dieťaťom. Kontakt kože na kožu pomáha stimulovať vylučovanie oxytocínu, hormónu, ktorý má uvoľňovací reflex na starosti.
  • Uistite sa, že ste v pohodlnej polohe a že je dieťa správne umiestnené, aby mohlo dosiahnuť správne prisatie.
  • Majte poruke pohár vody. Pri dojčení môžete dostať veľký smäd!
  • Pozerajte sa pri dojčení na dieťa. Stimuluje sa tým produkcia oxytocínu a vytvára sa vaše vzájomné puto.
  • Majte na sebe pohodlné oblečenie a podprsenku pre dojčiace matky, ktorá vám dobre sadne.
  • Nestresujte sa kvôli dojčeniu. Stres dokáže uvoľňovaciemu reflexu brániť. Snažte sa preto pri dojčení uvoľniť a pamätajte, že tvorba a uvoľňovanie mlieka predstavujú prirodzenú funkciu vášho tela.

Ak máte s uvoľňovaním mlieka problémy, neváhajte požiadať o radu poradkyňu pre dojčenie, pôrodnú asistentku alebo lekára.