Stravovanie počas kojenia

Pravdepodobne ste už počuli výrok, že počas tehotenstva musí žena jesť za dvoch. Táto rada má samozrejme určitý reálny základ, ale rozhodne nie je dobré brať ju doslova. Štúdie preukázali, že nadmerný príjem potravy môže v skutočnosti viesť k tomu, že tzv. tehotenská cukrovka prejde do cukrovky 2. typu. Je preto dôležité, aby počas tehotenstva vaša strava obsahovala všetko, čo telo potrebuje, ale nič navyše.

Podobné pravidlo platí aj počas obdobia kojenia. Telo by malo dostávať zdravú a vyváženú stravu, zahŕňajúcu široké spektrum živín, a to v množstve, v akom ich potrebuje. Počas kojenia môže byť váš denný energetický výdaj až o 500 kalórií vyšší než obvykle. V závislosti od toho, koľko kilogramov nad normálnu váhu vaše telo nabralo počas tehotenstva, od vášho metabolizmu a ďalších faktorov môže, ale nemusí byť nutné zvýšiť príjem potravy. Najbezpečnejšou cestou k zdravej strave je počúvať vlastné telo. Jedzte, keď máte hlad, najlepšie menšie, ale zdravé jedlá. Ak však zaznamenáte stratu chuti do jedla, bolo by vhodné poradiť sa s lekárom. Niekedy môže ísť o príznaky popôrodnej depresie.

Čo presne sa „vyváženou stravou“ rozumie?

Predovšetkým musí byť strava rozmanitá. Keď jete rôzne druhy potravín, chuť materského mlieka sa mení, takže vaše dieťa má možnosť si zvykať a prijímať rôznosť chutí už dlho pred zavádzaním prvých príkrmov. Zdravá výživa stojí na skutočných potravinách, nie na priemyselne spracúvaných výrobkoch, ktoré nielenže majú menej živín, ale tiež obsahujú celý rad ingrediencií, ktoré vaše telo nepotrebuje, napríklad umelé farbivá či zvýrazňovače chuti. Ak ide o to, aké druhy potravín by na vašom tanieri nemali chýbať, je žiaduce jesť každý deň potraviny zo všetkých nižšie opísaných skupín:

  • Potraviny bohaté na proteíny, napríklad chudé mäso, vajcia, ryby (s nízkym obsahom ortuti), mliečne výrobky, fazuľa a šošovica
  • Celozrnný chlieb a ryža ako zdroj sacharidov
  • Dostatok ovocia a zeleniny, predovšetkým zelenej listovej zeleniny
  • Potraviny bohaté na vápnik, napríklad mliečne výrobky
  • Kvalitné tuky, ktoré sa nachádzajú v orechoch, avokáde, rybách a panenskom olivovom oleji
  • Dostatočné množstvo vody

Akým potravinám sa počas kojenia vyhnúť

Všeobecné odporúčanie hovorí, že môžete jesť prakticky čokoľvek, ak dodržiavate rozumnú mieru. Existujú však určité potraviny, ktoré je potrebné, ak je to možné, obmedziť alebo úplne vylúčiť.

Keď pije počas doby kojenia matka kravské mlieko, môže to niekedy u dieťaťa vyvolávať príznaky ako nadúvanie, vyrážku, opuch tváre, hnačky, zvracanie a pod., a to kvôli bielkovine, ktorá je v kravskom mlieku prítomná a na ktorú môže byť dieťa alergické. Ak máte obavu, či to nie je váš prípad, poraďte sa so svojím lekárom a skúste niekoľko týždňov kravské mlieko nepiť a sledovať, či príznaky u dieťaťa ustúpia.

Vyhnite sa počas kojenia pitiu väčšieho množstva kofeínových nápojov. Všeobecné odporúčanie hovorí, že pre dojčiace matky platí limit 200 mg kofeínu na deň. Majte na pamäti, že kofeín sa nachádza nielen v káve, ale aj v čiernom čaji, energetických nápojoch a v niektorých iných nealkoholických nápojoch. Zvýšený príjem kofeínu môže spôsobiť, že dieťa bude nepokojné a nervózne, často sa objavujú ťažkosti so spaním.

Do materského mlieka sa dostáva aj alkohol, ktorý potom s mliekom požije aj dieťa, a preto je vhodné sa počas kojenia vyhýbať častejšiemu požívaniu alkoholických nápojov. Ak skutočne hodne stojíte o pohár vína, je najlepšie dať si ho tesne po kojení alebo odsávaní mlieka a nie pred ním. Skôr ako znovu začnete kojiť alebo odsávať mlieko, nechajte uplynúť najmenej 2 hodiny na každý vypitý alkoholický nápoj. Takto bude mať telo čo možno najviac času na to, aby sa mohlo pred budúcim kojením alkoholu zbaviť.

Niekedy si môžete všimnúť, že dieťa má výraznejšie bolenie bruška po požití určitého korenia alebo zeleniny, napríklad cibule, póru či fazule. Môže ísť o náhodu, ale ak si všimnete nejakú pravidelnosť, odporúčame danú potravinu dočasne odstrániť z jedálnička.

Ak jete zdravú stravu s určitým korením, nemusíte svoje stravovacie návyky nijako meniť, ak od dieťaťa neprichádzajú žiadne príznaky, ktoré by vám mali robiť starosti. Pravdepodobne bude dieťa na určité korenie navyknuté už z doby, ktorú strávilo u vás v maternici.