Tabuľka detskej stravy

Zavádzanie príkrmov do stravy dieťaťa je veľkým medzníkom v jeho vývoji. Pri rozhodovaní, kedy je pre ne optimálny čas, však pamätajte na to, že rozhodovať sa je nutné na základe aktuálnej vývojovej fázy vášho dieťaťa, nie nevyhnutne podľa jeho veku. Niektoré deti sú pripravené na prvých pár hltov roztlačeného banánu vo veku 4 mesiacov, iné by mali vyčkať až do 6 mesiacov. Pozorujte svoje dieťa a nesnažte sa nič uponáhľať. Skôr než začnete s novými potravinami, vždy sa najprv poraďte so svojím detským lekárom. Vyhýbajte sa potravinám, ktoré by potenciálne mohli spôsobiť alergickú reakciu. Nižšie uvádzame tabuľku potravín usporiadanú podľa veku dieťaťa – odporúčania sú zovšeobecnené a je potrebné ich prispôsobiť vášmu dieťaťu i vašim osobným preferenciám.

Vždy do jedálnička zavádzajte naraz len jednu novú potravinu. Potom niekoľko dní vyčkajte, a ak sa neprejavia žiadne tráviace ťažkosti, môžete pristúpiť k ďalšej zložke.

Od 4 do 6 mesiacov

Mnoho detských lekárov síce odporúča nezačínať so zavádzaním príkrmov pred dosiahnutím 6 mesiacov, ale je aj dosť takých, podľa ktorých je bezpečné predložiť dieťaťu vhodné potraviny už v 4 mesiacoch. Pri svojom rozhodovaní sa spoliehajte hlavne na svoj úsudok.

Prvé príkrmy, ktoré svojmu dieťaťu predložíte, by mali byť veľmi mäkké a jemné pre jeho bruško. Môže ísť napríklad o nasledujúce potraviny:

  • Ryža alebo ovsené vločky (tieto obilniny majú najmenší alergický potenciál a obvykle sa vnímajú ako bezpečný vstup do sveta príkrmov)
  • Varená a rozmixovaná zelenina, napríklad sladké zemiaky alebo tekvica
  • Roztlačené ovocie, napríklad banány, jablká či broskyne

Majte na pamäti, že žalúdok dieťaťa je veľmi malý a dieťa sa môže nasýtiť už po niekoľkých hltoch. Pri zavádzaní príkrmov buďte trpezliví. Dieťaťu môže určitú dobu trvať, kým bude s prehltnutím ponúknutej potraviny súhlasiť a pokúsi sa o to. Všetky navrhované potraviny sú myslené len ako doplnok materského mlieka alebo jeho náhrady predstavujúcej aj naďalej hlavný zdroj živín pre dieťa.

Od 6 do 8 mesiacov

V tomto veku predstavuje výživový základ stále materské mlieko alebo jeho náhrada, môžete však pomaly začať zvyšovať množstvo ďalšieho jedla, ktoré svojmu dieťaťu ponúkate. Potraviny, ktoré pre svoje dieťa môžete pripraviť:

  • Obilniny
  • Roztlačené ovocie (banány, jablká, hrušky, avokádo, broskyne)
  • Uvarená a rozmixovaná zelenina (tekvica, sladké zemiaky, mrkva)
  • Uvarené a rozmixované strukoviny (fazuľa, cícer, šošovica)
  • Kúsky mäsa veľkosti hrachu, dôkladne uvarené a rozmixované (kuracie, morčacie)
  • Nesladený jogurt v malom množstve (dieťa by do 12 mesiacov nemalo dostávať kravské mlieko)

Od 8 do 10 mesiacov

Materské mlieko či jeho náhradu môžete dieťaťu dopĺňať nasledujúcimi potravinami:

  • Obilniny
  • Mäkký pasterizovaný tvaroh, syr typu „cottage“
  • Roztlačené ovocie a zelenina
  • Malé kúsky masa
  • Dôkladne uvarené strukoviny
  • Potraviny vhodné do ruky, napríklad dôkladne uvarené cestoviny, kúsky chleba, miešané vajíčka a pod.

Od 10 do 12 mesiacov

V tomto veku môže vaše dieťa zjesť prakticky čokoľvek, čo preň pripravíte. Len majte na pamäti, že kúsky jedla by mali byť vhodne veľké, aby pre dieťa nepredstavovali riziko dusenia. Počas prvého roku života sa neodporúča med a zaobchádzajte opatrne so soľou a bylinkami.

  • Obilniny
  • Jogurt, mäkký pasterizovaný tvaroh, syr typu „cottage“
  • Ovocie krájané na prúžky alebo kocôčky
  • Domäkka uvarená zelenina krájaná na kúsky
  • Malé kúsky mäsa, hydiny a ryby bez kostí
  • Potraviny vhodné do ruky, napríklad dôkladne uvarené cestoviny, kúsky chleba, miešané vajíčka a pod. Niektorí detskí lekári odporúčajú do 1 roku nedávať dieťaťu celé vajcia.
  • Kombinované potraviny, napríklad makaróny